Nieuwe Ontwikkelplein helpt inwoners verder

Gepubliceerd op: 8 mei 2023 09:04

In de Bibliotheek Enschede Centrale zijn we bezig met de inrichting van een nieuwe plek: het Ontwikkelplein!

Op het Ontwikkelplein krijgen inwoners hulp bij allerlei onderwerpen, zoals taal, digitale vaardigheden, werk, talentontwikkeling en gezondheid. Bestaande en nieuwe initiatieven worden hiermee samengebracht op één fysieke plek waar bezoekers dagelijks hun vragen kunnen stellen.

Met zo’n 1.000 bezoekers per dag is de Bibliotheek Enschede Centrale een drukbezochte plek in de stad. Mensen komen niet alleen meer voor boeken, maar ook voor hun persoonlijke ontwikkeling. Mede vanwege de digitalisering hebben bibliotheken in Nederland de opdracht gekregen om mensen te helpen participeren in onze informatiesamenleving.

Ontmoet de partners

Op het Ontwikkelplein kun je vragen stellen en cursussen volgen over allerlei praktische onderwerpen. Je vindt er verschillende partners en initiatieven, zoals het Huis voor Taal en Meedoen (met Alifa, M-Pact en Leerwerkloket), Ervaar het OV, Belastingspreekuur, Informatiepunt Digitale Overheid en Seniorweb. De komende weken stellen we onze partners aan jullie voor!

Even voorstellen: Merel (M-pact)

Even voorstellen: Gerard (SeniorWeb)

Even voorstellen: Linda (Alifa)

Even voorstellen: Paulien (Informatiepunt Digitale Overheid)

Even voorstellen: Natalie (Leerwerkloket Twente)

Hoe gaat het worden?

Het Ontwikkelplein vind je straks op de begane grond in de Bibliotheek Enschede Centrale. Er komen comfortabele zitjes, overlegtafels, werkplekken en er is een cabine voor privacygevoelige gesprekken. Iedere dag zijn er partners aanwezig voor het beantwoorden van vragen. Afhankelijk van de vragen en wensen van bezoekers breidt het Ontwikkelplein mogelijk verder uit.

Officiële opening
Op maandag 19 juni wordt het Ontwikkelplein door wethouder Vedder. Om half vier starten we met de inloop en de bijeenkomst duurt ongeveer een uurtje. Je bent welkom om langs te komen en kennis te maken met de partners van het Ontwikkelplein.

Aanmelden voor de opening