Week van Lezen & Schrijven 2023

Gepubliceerd op: 25 augustus 2023 16:30

In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven of rekenen en hebben vaak onvoldoende digitale vaardigheden. In Enschede gaat het om maar liefst 24% van de volwassenen.

Tijdens de Week van Lezen & Schrijven (vrijdag 8 tot en met vrijdag 15 september) komen verschillende organisaties uit Enschede in actie tegen laaggeletterdheid.

Kansen

Moeite hebben met taal, rekenen en digitale vaardigheden kan grote gevolgen hebben voor iemands leven. Laaggeletterden vinden moeilijker een baan, leven ongezonder en hebben minder grip op hun geldzaken.

Het is belangrijk dat we in hen blijven investeren, bijvoorbeeld met bij- en omscholing in de buurt. Dat zorgt voor betere kansen op de arbeidsmarkt. Ook kan men daardoor vaak weer zelfstandiger meekomen in de samenleving.

Activiteiten

Honderden organisaties in het land vragen tijdens de Week van Lezen & Schrijven aandacht voor laaggeletterdheid door activiteiten te organiseren. Ook in Enschede is er van alles te beleven. De activiteiten worden uitgevoerd door de partners van het Huis voor Taal & Meedoen.

Bijna alle activiteiten zijn gratis en vrij toegankelijk, dus doe ook mee!

• Opening bij de Museumfabriek (8 september)
    Drie ervaringsdeskundigen delen hun boeiende verhaal over hoe het is om als laaggeletterde in Enschede te leven. Hun dagelijkse problemen, maar ook hun taalreis komen aan bod.
  • Taalwandeling/Taaltafel (8 en 12 september)
    Power Zuid organiseert twee taalwandelingen en een taaltafel. Tijdens de taalwandeling en taaltafel kun je op een gezellige en gemakkelijke manier ervaringen met elkaar delen in het thema van taal.
  • Workshop gebarentaal (12 september)
    Maak kennis met het communiceren via gebaren! Kom je ook? Geef je dan snel op!
  • Escapekoffer (11, 12, 13 en 14 september)
    Met de Escapekoffers van Alifa kun je bij de Wijkwijzers in Enschede zelf ervaren hoe het is om moeite te hebben met lezen en schrijven.
  • Film: The Mind Game (14 september)
    De Bibliotheek organiseert op 14 september een filmavond inclusief voor- en nabespreking bij Concordia. The Mind Game is een intieme documentaire over de psychologische druk waar jonge vluchtelingen aan blootgesteld worden. Kaartjes kopen
  • Luisterboek: Samen lezen met je kind (12 en 14 september)
    De ontmoetingsgroepen voor ouders staan dit keer in het thema van “Samen lezen met je kind”. Tijdens deze ontmoetingsgroep leer je meer over de mogelijkheden van luisterboeken.
  • Finale schrijfwedstrijd Vrouwen voor Vrede (16 september)
    In de Bibliotheek vindt de finale van de verhalenwedstrijd “Vrouwen voor vrede” plaats. Kom luisteren naar de boeiende geschreven verhalen.

Bekijk het totale programma, aanvangsttijden en adressen van de activiteiten op de flyer.