Week van de Mediawijsheid: Een terugblik op de activiteiten in de Bibliotheek Enschede

Gepubliceerd op: 16 november 2022 11:33

De week van de Mediawijsheid zit er alweer op. Het was een geslaagde week met talloze activiteiten in de Bibliotheek Enschede die aansloten op dit thema. Voor zowel jong als oud was er van alles te beleven, met als doel om iedereen een stukje mediawijzer te maken! Zo konden volwassenen leren hoe online bankieren werkt, hoe zij digitaal het nalatenschap kunnen regelen en hoe zij whatsapp kunnen gebruiken.

De jongeren konden meedoen aan verschillende activiteiten en workshops, waaronder ‘Homey, de huisrobot’, een robot die je verschillende opdrachten kunt laten uitvoeren. Ook was er de workshop ‘Drones’ en konden ze programmeren en bouwen met ‘Lego SPIKE’. Het was een groot succes, alle workshop zaten vol!

Minecraft Build Challenge

Minecraft Build Challenge Bibliotheek Enschede

Op 5 en 9 november was de drukbezochte Minecraft Build Challenge. Jongeren werden uitgedaagd met verschillende challenges waaronder het nabouwen van bekende robots, devices en een boekenkaft. Ook was er een ronde waarin je je eigen fantasie mocht gebruiken. Er werden prachtige creaties gemaakt waarvan je er hierboven een aantal kunt bekijken.

Night @ the Library

Night @ the Library Bibliotheek Enschede

Als klap op de vuurpijl en de afsluiter van de Week van de Mediawijsheid was er de ‘Night @ the Library’. Vanaf 19.00 uur 's avonds werden ongeveer vijftig jongeren en hun begeleiders ontvangen in de Bibliotheek Enschede Centrale waar zij de hele avond leuke activiteiten konden doen. Van Glow in the dark schilderen en graffiti spuiten tot gamen, films kijken en lasergamen. Ook was er livemuziek door verschillende artiesten.

Om 0.00 uur ‘s nachts gingen de avondgasten naar huis en bleven de dertig overnachtende jongeren over. Er werd een goed feestje gevierd! Sommigen in hun mooiste pyjama's, anderen hielden hun feestelijke kleding aan met als doel om de hele nacht op te blijven. In het Bieblab konden de kinderen tot 4 uur 's nachts nog naar de film en er werd nog een potje Weerwolven van Wakkerdam gespeeld. Om 7 uur 's ochtends stonden er nog drie bikkels op het podium in de Pijpenla vol energie Sinterklaasliedjes te zingen en te dansen.

Om half 9 stond het ontbijt klaar en daarna was het tijd om de koffers weer in te pakken. Na een paar uur intensief opruimen was de Bibliotheek weer als vanouds en kon de organisatie naar huis om wat uurtjes slaap te pakken. De magie van zaterdagnacht is weer veilig opgeborgen. Klaar voor de volgende editie van ‘Night @ the Library’, want het was een onvergetelijk nacht die zowel de bezoekers als de organisatie niet snel zullen vergeten, en die we graag nog eens herbeleven.

De Bibliotheek Enschede wil graag iedereen bedanken die heeft meegeholpen en deelgenomen aan deze succesvolle week. Bedankt: SeniorWeb, Tetem, Mr. Graffiti, Muziekhits.eu, From October, René Elebaas, Dim Crimson, Gameshop Twente, HPPL en Comicasa.