Vestiging Twekkelerveld neemt afscheid van Estinea

Gepubliceerd op: 18 april 2023 15:03

Medewerkers en cliënten van zorgorganisatie Estinea die bij de wijkbibliotheek Twekkelerveld in Enschede werken, nemen per 1 juli a.s. in goed overleg afscheid. Sinds 2010 deed de Bibliotheek een beroep op hun ondersteuning en gaat nu verder met eigen personeel.

We stonden in 2010 voor de keuze: sluiten of de dienstverlening openhouden met andere organisaties. Estinea werd benaderd voor hulp en zo kon de wijkbibliotheek datzelfde jaar feestelijk heropend worden. Sindsdien draait de Bibliotheek met ondersteuning van mensen met een (verstandelijke) beperking of afstand tot de arbeidsmarkt en hun begeleiders.

Maatschappelijke rol van de Bibliotheek

Bibliotheekmedewerkers hebben een breed takenpakket. Naast het uitlenen van boeken zorgen we ervoor dat iedere Enschedeër mee kan doen. We werken bijvoorbeeld intensief samen met het onderwijs om de leesvaardigheid van kinderen te vergroten, we organiseren cursussen digitale vaardigheden en helpen mensen met vragen over de digitale overheid. Er zijn met regelmaat lezingen met interessante auteurs en exposities rondom maatschappelijke thema's. Om dit in goede banen te leiden bemensen we alle vestigingen met daarvoor opgeleid personeel.

Geen veranderingen tot de zomer

We bedanken de medewerkers en cliënten van Estinea hartelijk voor hun inzet de afgelopen jaren. De samenwerking met Estinea stopt per 1 juli. De vestiging op Twekkelerveld blijft gewoon geopend volgens de huidige openingstijden. Tot de sluiting vanwege de zomervakantie (31 juli t/m 27 augustus) verandert er niets.

Laat jouw ideeën voor Bibliotheek Twekkelerveld horen!

Ondanks deze verandering blijft de Bibliotheek gewoon gevestigd in Twekkelerveld. We zijn heel benieuwd naar jouw ideeën voor deze bibliotheekvestiging. Waar heb je zelf behoefte aan? Wat zou goed zijn voor de wijk? Laat het ons weten. Je kunt je ideeën insturen via info@bibliotheekenschede.nl. We horen het graag!