Living Library: Ontmoet je vooroordeel

Gepubliceerd op: 28 september 2023 11:41

Weet jij hoe het is om dakloos te zijn? Nieuwsgierig naar een leven met meerdere liefdes? Op zaterdag 7 oktober ontmoet je mensen met een bijzonder levensverhaal, tijdens de Living Library in de Bibliotheek Enschede. Deze ‘levende boeken’ leen je voor een 1-op-1 gesprek.

Je kan kiezen uit zo’n tien mensen waar vooroordelen over bestaan, bijvoorbeeld een dakloze, een klimaatactivist of iemand die in een tbs-kliniek heeft gezeten.

Meerdere liefdes tegelijk, kan dat?

Eén van die levende boeken is Marit. Wanneer ze mensen vertelt dat ze meerdere relaties tegelijk heeft, hoort ze vaak dat anderen daar te jaloers voor zouden zijn. “Het grootste vooroordeel is dat polyamorie alleen om seks gaat. Dat is voor mij niet het geval. Voor mij gaat het om de vrijheid om intieme relaties aan te gaan met meerdere mensen, ook op emotioneel en intellectueel vlak.”

Marit doet mee, omdat ze mensen graag out-of-the-box wil laten denken.

Lees het complete interview met Marit

Hoe is het om verslaafd te zijn?

Pieter schuift ook aan. Hij heeft een lange verslavingsgeschiedenis. Drank, drugs en medicatie, maar eigenlijk gaat die gevoeligheid veel verder. “Als kind zijnde had je het al kunnen zien. Bijvoorbeeld met knikkeren of computerspelletjes spelen. Toen ik ouder werd uitte het zich in extreem sporten of Netflix streamen.” Met de Living Library wil Pieter een stigma doorbreken. “Veel verslaafden hebben een huis en een baan en zijn verslaafd zonder dat anderen het zien.”

Lees het complete interview met Pieter

Meedoen

Meedoen aan de Living Library is simpel. Tussen 13.30 uur en 17.00 uur zitten de ‘levende boeken’ klaar in Bibliotheek Enschede Centrale om met bezoekers in gesprek te gaan. Kies een interessant verhaal en ga zo’n 20 à 30 minuten samen de diepte in. Aanmelden is niet nodig.