Nieuwe impuls voor Twekkelerveld en Glanerbrug

Gepubliceerd op: 15 december 2023 09:55

De Bibliotheek werkt aan een sociale stad waar inwoners volop kansen hebben. De kleinere vestigingen spelen daarin een belangrijke rol. Daarom worden de Bibliotheek Twekkelerveld en Glanerbrug in 2024 verbeterd.

Met de dorps en wijkvestigingen brengen we de dienstverlening dichtbij. Daarbij gaat het niet alleen om het uitlenen van boeken, maar ook de activiteiten, zoals taalactiviteiten en spreekuren over digitale vaardigheden.

Wij zien verbetermogelijkheden in Bibliotheek Glanerbrug en Twekkelerveld:

1. Ruimere openingstijden met professionele bibliotheekmedewerkers
  2. Meer activiteiten organiseren voor én met inwoners
  3. Verbeteren van de ruimte met een nieuwe inrichting en collectie

De plannen zijn in de maak en worden in 2024 uitgevoerd. We houden je op de hoogte! Ben jij net zo enthousiast als wij over de nieuwe mogelijkheden, en denk je graag met ons mee? Laat het aan ons weten.

Speciale subsidie voor de plannen

Het Ministerie van OC&W heeft extra geld vrijgemaakt om fysieke bibliotheekvestigingen in het land te versterken, met name voor woonplaatsen waar uitdagingen liggen op gebied van laaggeletterdheid. Enschede is zo’n stad. Van de inwoners is 24% onvoldoende taalvaardig. Bovendien is er een grotere kans op een onderwijsachterstand bij kinderen.

Bibliotheken konden subsidie aanvragen om hun bibliotheekvestigingen te versterken. Bibliotheek Enschede heeft twee aanvragen gedaan, voor Glanerbrug en Twekkelerveld. In samenspraak met de gemeente is er zo'n 450.000 euro toegekend gekregen.

Meedenken of meedoen?

Reageer!