Lezing bioloog Midas Dekkers: Virusoverdracht van dier op mens

Gepubliceerd op: 11 april 2023 15:07

Zijn wij te gast in het dierenrijk of is het andersom? Zijn zoönosen een groeiende bedreiging voor de volksgezondheid? Bioloog en publicist Midas Dekkers geeft, samen met Karlijn Kampman (arts Infectieziektebestrijding GGD Twente), op donderdag 11 mei een actuele interactieve lezing in de Bibliotheek Enschede.

Zoönosen zijn infecties die van dieren op mensen kunnen worden overgedragen en de volksgezondheid ernstig kunnen schaden. Zo hebben we in de loop der jaren kennis kunnen maken met varianten als Ebola en Q-koorts. Recent heeft Corona ons persoonlijke en maatschappelijke leven ingrijpend beïnvloed. Momenteel rijst de vraag of de vogelgriep ook op mensen kan worden overgedragen en wat daar de gevolgen van kunnen zijn.

In onze wereld leven mensen en dieren dicht bij elkaar. Bepaalde visies stellen dat er teveel mensen en teveel dieren zijn en het wachten is op een volgende uitbraak van een bestaande- of een nieuwe variant. Volgens deskundigen is het niet de vraag òf, maar wanneer zich een nieuwe uitbraak voordoet. Zijn zoönosen van alle tijden of neemt het risico erop toe? Wat is de stand van zaken en wat weten we er eigenlijk van? Kunnen we ze voorkomen?

Midas Dekkers is een Nederlandse bioloog, presentator en schrijver van fictie- en non-fictie boeken voor kinderen en volwassenen. In zijn non-fictie boeken schrijft Dekkers over biologie gerelateerde onderwerpen. Als bioloog is Dekkers bekend door zijn scherpe observaties. Biologisch-wetenschappelijke thema’s weet hij met gevoel voor humor uit de doeken te doen.

Deze lezing wordt georganiseerd door de Bibliotheek Enschede, in samenwerking met Pakhuis Oost.

Aanmelden?

Kaarten kosten € 5,00 per persoon.
Aanmelden is mogelijk via onderstaand link.

De lezing start om 19.30 uur. Vanf 19.00 uur is er inloop.

Meld je snel aan!