Expositie 'Van Twente tot Oekraïne'

Gepubliceerd op: 23 februari 2024 10:03

Twee jaar geleden vielen Russische troepen Oekraïne binnen. Ernst Bergboer en Jessy Soepenberg bezochten het land. Hun documentaire en foto's zijn van 24 februari tot 22 maart te zien in de Bibliotheek.

We dachten dat Europa veilig was. Dat bleek niet het geval. Veel Nederlanders kwamen in actie om in elk geval iets te doen. Jessy Soepenberg en Ernst Bergboer (1Twente) wilden weten wat hulpgoederen, ingezameld door Tukkers, betekenen voor de Oekraïners die ze ontvangen. Ze reisden naar Oekraïne, in het spoor van hulpgoederen uit Twente. Wat is die link tussen Twente en Oekraïne in de praktijk? Maakt het verschil?

Ze kwamen terug met tientallen verhalen, verteld in video, foto’s en op schrift. De foto’s worden vier weken lang vertoond in de Bibliotheek en ook kun je dagelijks de documentaire ‘Van Twente tot Oekraïne’ bekijken.

Iedere week een nieuw deel van de documentaire

De documentaire ‘Van Twente tot Oekraïne’ bestaat uit vier delen, die achtereenvolgens te zien zijn in de Bibliotheek tijdens openingstijden.

Aflevering 1: Transport uit Twente
24 februari - 2 maart (bekijk op YouTube)

Aflevering 2: Mijnenles op de middelbare
2 maart - 9 maart (bekijk op YouTube)

Aflevering 3: Het offer
9 maart - 16 maart (bekijk op YouTube)

Aflevering 4: Verlies en veerkracht
16 maart - 22 maart (bekijk op YouTube)

Op 24 februari ging het eerste deel in première en werd de expositie geopend. Bekijk de foto's hieronder en het nieuwsbericht op 1Twente voor een indruk.

Nieuwsbericht over de documentaire op 1Twente.nl