Ontwikkelplein geopend!

Gepubliceerd op: 20 juni 2023 15:20

In de Bibliotheek in het centrum van Enschede kunnen inwoners vanaf heden hun vragen stellen op het Ontwikkelplein. Wethouder Vedder onthulde onder toeziend oog van zo’n vijftig geïnteresseerden de letters van de nieuwe plek. Je vindt hier spreekuren en andere initiatieven om inwoners te helpen bij onderwerpen zoals taal, digitale vaardigheden, werk en talentontwikkeling.

Bestaande en nieuwe initiatieven worden samengebracht op één fysieke plek, waar bezoekers dagelijks hun vragen kunnen stellen. Mede vanwege de digitalisering hebben bibliotheken in Nederland de opdracht gekregen om mensen te helpen participeren in de informatiesamenleving. Op het nieuwe Ontwikkelplein kun je vragen stellen aan deskundige medewerkers van verschillende organisaties. Ook zijn er gratis cursussen, bijvoorbeeld om te leren omgaan met internet of het portal van je huisarts.

Vraag achter de vraag

De kracht van het Ontwikkelplein is de samenwerking, aldus projectleider Jeroen Schopman: “Mensen komen meestal met een concrete vraag binnen. Vaak merk je al pratende dat er meer achter zo’n vraag schuilgaat. Denk aan iemand die hulp wil bij het aanvragen van een DigiD, maar eigenlijk ook met de taal aan het worstelen is. Of iemand die vrijwilligerswerk zoekt, maar misschien ook wil ontdekken waar hij goed in is. De partners weten van elkaar wat ze doen en verbinden je meteen met de juiste persoon.” Wethouder Vedder, die de openingshandeling verrichtte, was blij met dit initiatief. “Enschede kan niet genoeg van dit soort plekken hebben. Een plek van hoop!”.

Zes dagen per week geopend

Het Ontwikkelplein vind je op de begane grond in de Bibliotheek Enschede Centrale. Het plein wordt gerund door verschillende organisaties, zoals Alifa, M-Pact, Leerwerkloket, Ervaar het OV, Belastingspreekuur, Informatiepunt Digitale Overheid en Seniorweb. Van maandag t/m zaterdag zijn er medewerkers aanwezig voor het beantwoorden van vragen. Afhankelijk van de vragen en wensen van bezoekers breidt het Ontwikkelplein mogelijk verder uit.

Meer informatie en openingstijden vind je op onze website