Vrijwilligers gezocht voor het project Swoesj!

Gepubliceerd op: 3 april 2023 12:11

Help mee om laaggeletterden meer zelfredzaam te maken! Voor het project Swoesj! is de Bibliotheek Enschede op zoek naar enthousiaste vrijwilligers.

Wat vragen we van je?

Als vrijwilliger begeleid je een kleine groep deelnemers van ongeveer 6 tot 8 (Nederlandse) laaggeletterden. Het doel van de deelnemers is om meer zelfredzaam te worden door middel van een tablet. Je bent het eerste aanspreekpunt voor de deelnemers van jouw groep. Eén keer per week kom je bij elkaar, op een dagdeel door jullie samen te bepalen. Het traject duurt 20 weken en start 1 of 2 keer per jaar. Deze functie neemt ongeveer 3 uur per week in beslag en is goed te combineren met een gezinsleven of een (parttime) baan.

Wat neem je mee?

• Goede beheersing van de Nederlandse taal
  • Goede digitale vaardigheden
  • Ervaring in het gebruik van een tablet
  • Je bent flexibel
  • Je hebt geduld
  • Je hebt inlevingsvermogen
  • Je kunt zelfstandig werken
  • Je kunt op een plezierige manier de deelnemers motiveren

Wat bieden wij jou?

• Een vrijwilligersovereenkomst bij de Bibliotheek Enschede
  • Een gratis bibliotheekabonnement gedurende de tijd dat je vrijwilliger bent
  • Netwerkbijeenkomsten samen met andere vrijwilligers om ervaringen uit te wisselen en nieuwe kennis op te doen
  • Een WA-verzekering tijdens de werkzaamheden
  • Een kerst- of eindejaarattentie
  • Je kunt meekijken met een Swoesj! groep (van een andere vrijwilliger)

Voor deze functie vraagt de Bibliotheek een positieve verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).  Deze wordt voor je aangevraagd door de vrijwilligerscoördinator. De kosten hiervoor worden vergoed door de Bibliotheek.

Informatie en solliciteren

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Marije Mulder, projectleider van Swoesj!, via 06-34353979.

Heb je belangstelling voor deze vacature? E-mail jouw motivatie en cv naar Rolien Hoekman via vrijwilligers@bibliotheekenschede.nl