Pop-up Bibliotheek noodopvang Vliegveld Twenthe

Gepubliceerd op: 28 juli 2022 10:01

De Bibliotheek Enschede zorgde de afgelopen tijd voor een pop-up Bibliotheek in de noodopvang bij het Vliegveld Twenthe.

Meer mensen dan ooit tevoren zijn op de vlucht uit hun land, op zoek naar veiligheid en bescherming. Zij worden op verschillende manieren opgevangen, waaronder ook in noodopvangcentra.

Bibliotheken kunnen veel doen om vluchtelingen in de noodopvang, die vaak behoefte hebben aan een zinvolle dagbesteding, te bereiken en te ondersteunen. Bijvoorbeeld door te zorgen voor afleiding, vermaak, het bieden van leesplezier, maar ook door ze kennis te laten maken met de Nederlandse taal. Zo zorgde de Bibliotheek Enschede de afgelopen tijd voor een pop-up Bibliotheek in de noodopvang bij Vliegveld Twenthe.

Noodopvangcentra worden tijdelijk ingericht. Bibliotheken delen ervaringen en leren van elkaar en komen zo tot concepten die in de toekomst snel en efficiƫnt ingezet kunnen worden in opvanglocaties.
De Bibliotheek Enschede sloeg hiervoor de handen ineen met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA), het Huis voor Taal & Meedoen en M-Pact Enschede.

Bekijk de video van de Bibliotheek Enschede & de noodopvang