Kwaliteit wordt beloond met certificering voor de Bibliotheek Enschede

Gepubliceerd op: 14 december 2021 10:40

Het officiële kwaliteitscertificaat voor bibliotheken is in ontvangst genomen door de Bibliotheek Enschede. Het plakkaat is onder toeziend oog van directeur Jan Hoogenberg en wethouder Jeroen Diepemaat op de juiste plek gehangen: naast de ingang van de vestiging in de binnenstad.

Het certificaat

Hieruit blijkt dat de Bibliotheek Enschede aan de belangrijke kwaliteitsnormen voldoet die gelden voor bibliotheek- en cultuurorganisaties. Het certificaat wordt toegekend door de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). De organisatie toetst bibliotheken landelijk op de kwaliteit.

Vier jaar geldig

Met het certificaat ontving de Bibliotheek Enschede de bevestiging dat de organisaties, functies en diensten op een juiste manier uitgevoerd worden en dat aan alle kwaliteitsnormen wordt voldaan. In haar rapportage meldt de auditcommissie van de CBCT: “Als het de Bibliotheek Enschede lukt, en daar is alle vertrouwen in, om haar ambities zowel extern als intern gestructureerd en gedragen in te richten, zal haar toekomstbestendigheid vergroot worden.”

Directeur Jan Hoogenberg is blij met de uitslag: “Er is door iedereen hard gewerkt om dit mooie resultaat te behalen. We hebben echt grote stappen voorwaarts gemaakt en gaan daarmee door. Ik ben er trots op dat we de transformatie van ‘uitleenbibliotheek’ naar ‘maatschappelijk-educatieve bibliotheek’ bekroond zien met deze certificering.”

Het certificaat is vier jaar geldig voor de Bibliotheek Enschede.