Blog van Jan Hoogenberg

Gepubliceerd op: 20 juli 2022 16:28

In maart is de Bibliotheek Enschede overgegaan op een nieuw uitleensysteem en het ziet ernaar uit dat dit vrij probleemloos is verlopen. Aan het uitleensysteem is ook onze catalogus verbonden. En niet alleen die van ons; ook die van de Muziekbank. Voor leners in Enschede is dat geen probleem, maar voor leners in de rest van Overijssel (met uitzondering van de Bibliotheek Haaksbergen, die net als wij ook op het nieuwe systeem zijn overgegaan) is dat met enige “hobbels” verlopen, omdat het nieuwe systeem niet één op één aansloot op het oude systeem. Inmiddels lijkt ook dat te zijn verholpen.

Aan onze catalogus is ook een app verbonden, zodat u, waar u ook bent, met behulp van uw smartphone altijd boeken kunt reserveren of de termijn van uw geleende boeken kunt verlengen. Deze app is twee weken geleden live gegaan. Bijzonder handig aan de app is dat u een gebruiker kunt toevoegen en als gezin bijvoorbeeld alle lenerspasjes kunt samenvoegen en materialen kunt lenen zonder het fysieke pasje bij de hand te hebben.

Goed om te weten is ook dat wij voor het nieuwe uitleensysteem een samenwerking zijn aangegaan met de bibliotheken in Gelderland: Sambis. U merkt dat op het moment dat u een inleverattentie of een e-mail ontvangt: voorheen was de afzender ‘@bibliotheekenschede’, vanaf nu is dat ‘@sambis.nl’.

Inmiddels is ook de leenhistorie van leners teruggezet in het systeem; dus wanneer u ingelogd bent, kunt u uw eigen leenhistorie van de afgelopen twee jaar weer raadplegen.

De zomer is begonnen en dat betekent voor veel mensen: vakantie! En daarmee vaak ook het moment dat er weer meer tijd is om te lezen. Onder de titel “Welk boek pak jij deze zomer?” zijn de bibliotheken een campagne gestart met allerlei boekentips. U vindt ze op onze website. Natuurlijk kunt u ook altijd terecht bij één van onze medewerkers voor boekentips.

In de eerste helft van dit jaar hebben we ook weer veel schrijvers mogen ontvangen, waaronder Jan van Mersbergen, Hanna Bervoets, Ronald Giphart, Lisa Weeda, Wim Daniëls en Bert Wagendorp. Na de zomer staan er weer verschillende interessante ontmoetingen op de agenda, waaronder Henk Schiffmacher op 14 september (locatie Stanislaus).

Ik wens u een zonnige zomer toe met veel leesplezier!

Jan Hoogenberg